W tym dziale prześwietlamy dla Was warte polecenia powieści kryminalne.
Pamiętacie Tereskę i Okrętkę? Takich trzech, jak one dwie, to z pewnością nie ma ani jednej! Niezniszczalny tandem w postaci dwóch nastoletnich przyjaciółek rozpoczyna szaloną działalność w Zwyczajny życiu - pierwszej części swoich przygód, która wyszła spod pióra królowej polskiego kryminału – Joanny Chmielewskiej.
Nie było go u nas przez całą dekadę. Na szczęście powrócił i znów wkroczył do akcji, prezentując swe detektywistyczne wdzięki w pełnej krasie. Co tam słychać u fryzjera damskiego? Stara bieda. Wprawdzie nie siedzi zamknięty w zakładzie psychiatrycznym, tylko prowadzi swój salon, jednak nad skutkami owej działalności można jedynie zapłakać. Fryzjer nie ma klientek, nie ma też pieniędzy, za to ma dużo czasu, który wykorzystuje, by wplątać się w tarapaty.
Okazuje się, że mroczne, skandynawskie kryminały wcale nie muszą powstawać na dalekiej północy. Równie sprzyjający klimat dla posępnych, mrożących krew w żyłach powieści stworzył Bernard Minier, nie gdzie indziej jak w kraju wina, serów i żabich udek.
Wiadomo, że Królowa jest jedna i raczej nie grozi jej detronizacja. Odkąd w wieku szkolnym zabrałam się za upojną lekturę dzieł Agaty Christie, żaden inny pisarz nie sprawił, iż nie mogłam zasnąć, dopóki szafa pozostawała otwarta. Nie, nie oszalałam. Po prostu, po porządnej dawce grozy nieuchronnie wyłaniającej się z sielankowych angielskich miasteczek, wiejskich rezydencji czy wakacyjnych kurortów, ziejące w ciemności otchłanią wnętrze niepozornego mebla przyprawiało mnie o palpitacje serca. Niestety zasoby miejskiej biblioteki szybko wyczerpały się, a ja pozostałam w nieutulonym żalu i tęsknocie za Herkulesem Poirot i panną Marple.
Lublin ma Marcina Wrońskiego, Wrocław – Marka Krajewskiego, a Poznań – Ryszarda Ćwirleja. Ci trzej Panowie piszą kryminały retro, z tym że Ryszard Ćwirlej nie przenosi się aż w tak odległe czasy jak dwudziestolecie międzywojenne. Sięga zaledwie jakieś trzydzieści lat wstecz do schyłkowej już fazy PRL-u. Niektórzy nazywają Ćwirleja twórcą nowego gatunku literackiego – powieści neomilicyjnej.
Najnowsza książka hiszpańskiego mistrza pióra, Eduarda Mendozy, zaskakuje. Walka kotów nie jest kryminalną humoreską niczym Przygoda fryzjera damskiego, choć dowcipu i ironii jej nie brakuje. Jest to raczej sensacyjna powieść historyczna. Bo właśnie, choć mamy tu i kryminalną zagadkę, i zaskakujące zwroty akcji, i podnoszące ciśnienie zabiegi, godne najlepszego thrillera, owe pikantne składniki stanowią jedynie pretekst, by pokazać prawdziwy dramat – Hiszpanię trawioną gorączką tuż przed wybuchem wojny domowej w 1936 roku.
Martha Grimes to chyba najbardziej brytyjska spośród amerykańskich pisarek. Podbój literackiego rynku kryminalnego rozpoczęła dopiero w wieku pięćdziesięciu lat. I od tej pory powieści, które wychodzą spod jej pióra, królują na listach bestsellerów. Grimes zasłynęła serią kryminałów z inspektorem Scotland Yardu, Richardem Jurym. Każdy z tych tomów otrzymał tytuł tożsamy z nazwą któregoś z angielskich pubów, w progach którego ściele się powieściowy trup.
To pierwsze spotkanie z Harrym Holem, niepokornym śledczym, na co dzień przemierzającym mroczne ulice Oslo. Spotkanie nietypowe, bo zamiast norweskich krajobrazów, Jo Nesbø każe nam podziwiać australijskie pejzaże.
Ian Rankin stworzył mojego ulubionego, powieściowego detektywa, Johna Rebusa. Edynburski inspektor ściga saabem przestępców po wybrukowanych, wąskich i mrocznych uliczkach stolicy Szkocji. Wiecznie ma na pieńku z przełożonymi, hurtowo popija złociste whisky, pożywia się wyłącznie fast foodami, a kłopoty w życiu osobistym to jego specjalność. Niestety wraz z Pożegnalnym bluesem autor odesłał policjanta na emeryturę*. Próbując sobie poradzić z tą niepowetowaną stratą, sięgnęłam po Otwarte drzwi Rankina. Wprawdzie Rebusa tu nie ma, ale klimat pozostał.
To już drugie spotkanie z mieszkańcami Fjällbacki - malutkiej, nadmorskiej miejscowości na zachodnim wybrzeżu Szwecji. W tej rybackiej osadzie, z której zresztą pochodzi Camilla Läckberg, dzieją się rzeczy sensacyjne i krwawe.